FAQ - Belastinginhouding in Oostenrijk

We nemen je mee in de wereld van cryptobelasting in Oostenrijk. Op 1 maart 2022 zijn nieuwe regels voor de belastingheffing op crypto in werking getreden. Vanaf 1 januari 2024 introduceert Bitpanda een gestroomlijnd proces dat is ontworpen om cryptobelasting voor je te berekenen en in te houden, volledig in overeenstemming met de nieuwe Oostenrijkse belastingregels.

In dit artikel geven we je een kort overzicht van deze wijzigingen, voor wie ze gelden en hoe Bitpanda je vanaf 1 januari 2024 wil helpen om je cryptobelasting eenvoudiger te regelen.

Waarom houdt Bitpanda belasting in voor gebruikers in Oostenrijk?

De nieuwe Oostenrijkse regels voor cryptobelasting classificeren cryptobezittingen als “inkomsten uit kapitaalbeleggingen”. Deze worden belast tegen het bijzondere tarief van 27,5%. Deze regels gelden als je gewoonlijk in Oostenrijk woont of daar je hoofdverblijf hebt, ongeacht je nationaliteit.

Wat betekent een vaste woonplaats of gewoonlijk verblijf in Oostenrijk?

Als je een vaste woonplaats (hoofdverblijf) hebt of gewoonlijk in Oostenrijk woont, word je als belastingplichtig in Oostenrijk beschouwd en houden wij belasting voor je in. Als je gewoonlijk in Oostenrijk woont, wat betekent dat je meer dan zes maanden per jaar in Oostenrijk verblijft, ben je ook belastingplichtig in Oostenrijk.

Als je alleen een tweede woning in Oostenrijk hebt die je niet meer dan 70 dagen per jaar gebruikt, houden we geen belasting voor je in.

Voor welke activaklassen houdt Bitpanda automatisch belasting in, en welke moet ik zelf aangeven in mijn belastingaangifte?

Automatische inhouding van belasting

In Oostenrijk houdt Bitpanda automatisch belasting in voor de volgende activacategorieën:

✔
Cryptovaluta
✔
BCI (Bitpanda Crypto Indices)
✔
Margin Trading
✔
Aandelen, ETF's & Grondstoffen
✔
Bitpanda Fusion Trades
💶 Verkopen naar Cash / Fiat
Bitpanda houdt automatisch 27,5% belasting in op gerealiseerde winst in EUR (berekend op basis van de voortschrijdende gemiddelde aankoopprijs).
🔄 Crypto-naar-Crypto Swaps
Swaps (bijv. swappen naar USDC) zijn onmiddellijk belastingvrij. Winsten/verliezen worden overgedragen en automatische verliesverrekening wordt toegepast.
📋 Niet-aangegeven stortingen
Als je handelt zonder opgave van aanschafkosten, geldt de standaard forfaitaire heffing (50% van de opbrengst wordt gezien als belastbare winst).
🌍 Inwoners buiten Oostenrijk
Bitpanda houdt geen belasting in voor andere internationale rechtsgebieden. Je blijft zelf verantwoordelijk voor het aangeven van je lokale cryptebelasting.
Geen automatische inhouding van belasting

(moet je handmatig aangeven bij je belastingaangifte):

✖
Leverage Tokens (bijv. BTC2L, BTC1S, etc.)
✖
Legacy Bitpanda Aandelen, ETF's & Grondstoffen
✖
Bitpanda Metals
✖
Steelcoin

Wat als ik een Oostenrijks adres in mijn Bitpanda-account heb, maar naar een ander land ben verhuisd?

Bekijk ons artikel over adreswijzigingen voor instructies om je adres bij te werken.

Wat als ik crypto vóór 1 maart 2021 heb gekocht, maar deze na 1 maart 2021 naar Bitpanda heb gestort?

Als je cryptoactiva vóór 1-3-2021 hebt gekocht, worden ze niet langer als belastbaar beschouwd onder het Oostenrijkse stelsel voor inhouding van cryptobelasting. Dit betekent dat Bitpanda geen belasting inhoudt.

Klik op de cryptostorting, selecteer gewoon “Gekocht vóór maart 2021” en bevestig dit. Dat is alles!

Wat als ik crypto vanaf 1 maart 2021 heb gekocht en naar Bitpanda heb gestort?

Als je eerder crypto naar Bitpanda hebt gestort die vanaf 1 maart 2021 is gekocht, en je deze cryptoactiva later wilt verkopen, hebben we de aankoopdatum en de aankoopprijs nodig om het juiste belastingbedrag te berekenen en in te houden.

Wat als ik mijn cryptoactief in delen en op verschillende datums heb gekocht?

Als je een actief op verschillende datums en tegen verschillende prijzen hebt gekocht, geef dan de periode op waarin je het cryptoactief hebt gekocht en tel de bedragen op die je voor deze activa hebt betaald om tot een initieel investeringsbedrag te komen. Wij controleren deze informatie intern aan de hand van historische prijzen binnen de opgegeven periode en valideren deze.

Wat als ik crypto in delen heb gekocht, deels vóór 1 maart 2021 en deels vanaf 1 maart 2021, en deze later naar Bitpanda heb gestort?

1
Selecteer de betreffende cryptostorting in je lijst met cryptostortingen
2
Klik op “Datum en investeringsbedrag opgeven”
3
Als je een deel van het actief vóór 1 maart 2021 hebt gekocht, splits dan het bedrag en selecteer “Gekocht vóór maart 2021”
4
Je krijgt nu het resterende bedrag te zien waarvoor je de aankoopdatum en -prijs kunt opgeven. Als je deze informatie niet hebt, kun je “Ik weet de datum of prijs niet” selecteren.
!

Let op: Dit kan later niet worden gewijzigd of geannuleerd en leidt ertoe dat Bitpanda voor de berekening van je belasting uitgaat van 50% vermogenswinst en 27,5% van die veronderstelde vermogenswinst inhoudt.

Wat gebeurt er als ik geen informatie kan vinden over de aankoopdatum en -prijs?

Als je deze informatie niet hebt, kun je akkoord gaan met forfaitaire belastingheffing. Bitpanda moet ervan uitgaan dat 50% van de verkoopopbrengst vermogenswinst is en daarom 27,5% inhouden op die veronderstelde vermogenswinst.

Wat is een belastingvrije swap? Waarom vragen jullie of ik mijn crypto eerder heb geswapt?

Een belastingvrije swap is een swap van een cryptoactief dat na 1 maart 2021 is gekocht naar een ander cryptoactief, die volgens de nieuwe regels vanaf 1 maart 2022 heeft plaatsgevonden. Als je eerder crypto voor crypto hebt omgewisseld, geef dit dan aan wanneer hierom wordt gevraagd bij het aangeven van je cryptostortingen. Bitpanda moet de gegevens die je hebt opgegeven valideren.

Let op:

In Oostenrijk is het omwisselen van de ene cryptovaluta voor een andere (inclusief stablecoins*) sinds de inwerkingtreding van de Ökosoziale Steuerreform 2022 op 1 maart 2022 geen belastbaar feit.

*Voor Oostenrijkse belastingdoeleinden worden stablecoins behandeld als cryptovaluta.

Wat gebeurt er als ik crypto uitgeef met mijn Bitpanda Card?

Bovenop het bedrag dat je in de winkel betaalt, houdt Bitpanda een bedrag in om de belasting over je vermogenswinst te dekken. Als Bitpanda meer inhoudt dan nodig is, wordt het verschil later in fiat (je voorkeursvaluta) terugbetaald. Dit geldt alleen als er een cryptoactief aan je kaart is gekoppeld (als hoofdtegoed of terugvaloptie).

Moet ik mijn fiscaal identificatienummer opgeven?

Bitpanda moet je fiscaal identificatienummer verzamelen. Meer informatie over waar je je Oostenrijkse TIN kunt vinden, vind je in ons specifieke artikel.

Krijg ik aan het einde van het jaar een belastingrapport?

Ja, je kunt het ingehouden belastingbedrag per transactie bekijken in je transactiegeschiedenis. Daarnaast kun je je samengevoegde jaarlijkse belastingrapport downloaden via de app. Dit is beschikbaar gemaakt.

Zijn stakingbeloningen belastbaar op Bitpanda?

Het ontvangen van stakingbeloningen is niet belastbaar, maar wordt behandeld als een aankoop tegen een prijs van nul. Pas wanneer ze worden verkocht of omgewisseld voor niet-cryptoactiva, wordt de vermogenswinst gerealiseerd en belast tegen 27,5%.

Wat gebeurt er als ik vóór 1-1-2024 geen zelfverklaring indien?

Als je niet in Oostenrijk woont, maar Oostenrijks staatsburger bent of staatsburger van een buurland van Oostenrijk, en je niet uiterlijk op 1-1-2024 in de Bitpanda-app bevestigt dat je niet permanent in Oostenrijk woont en daar geen hoofdverblijf hebt, moeten we vanaf 1-1-2024 belasting inhouden met betrekking tot je crypto-investeringen.

Hoe zit het met airdrops?

Als je de airdrop vóór 1 maart 2021 hebt ontvangen, geef deze dan aan als “gekocht vóór maart 2021”. Je airdrop wordt dan niet als belastbaar beschouwd.

Als je de airdrop na 1 maart 2021 hebt ontvangen, geef ons dan de aankoopdatum (ontvangstdatum) en kies 0,00 als initieel investeringsbedrag. Als je besluit deze airdrop na 1-1-2024 te verkopen, houden we belasting in op deze transactie.

Wat als iemand mij cryptoactiva heeft geschonken?

Als je cryptoactiva geschonken hebt gekregen, moet je de gegevens opgeven van de persoon die het actief aan jou heeft geschonken:

1
Als het geschonken actief vóór 1 maart 2021 is gekocht, geef het dan aan als “gekocht vóór maart 2021”. Deze cryptoactiva worden dan niet als belastbaar beschouwd.
2
Als het geschonken cryptoactief na 1 maart 2021 is gekocht, geef ons dan de aankoopdatum en de initiële investering van de persoon die het aan jou heeft geschonken.
3
Als je besluit dit cryptoactief na 1-1-2024 te verkopen, houden we belasting in op deze transactie.
4
Als je geen informatie hebt over het geschonken cryptoactief, moeten we bij verkoop van het actief forfaitaire belastingheffing toepassen op basis van een veronderstelde vermogenswinst van 50%.